Najnowsze wiadomości

19 kwietnia 2025 11:14

Zalando dodaje do swojej oferty nowe marki oraz rekomendacje, które opierają się na sztucznej inteligencji



W drugim kwartale skorygowany EBIT wzrósł o 87% do 144,8 mln euro w porównaniu do poprzedniego roku, natomiast GMV i przychody nieznacznie się obniżają. Nowe marki wprowadzane na rynek, takie jak lululemon, przynoszą dodatkową wartość dla klientów. Coraz większa liczba partnerów decyduje się skorzystać z usług Zalando w zakresie realizacji zamówień, aby zwiększyć skalę swojej działalności. Zalando wykorzystuje innowacyjne technologie, aby pomóc klientom w znalezieniu odpowiedniego rozmiaru i idealnego dopasowania. Prognozy na cały rok zostały uściślone, teraz oczekuje się niewielkiego wzrostu skorygowanego EBIT, który ma wynieść od 300 do 350 milionów euro. Przychody i GMV mają być na niższym poziomie.

Zalando rozpoczyna współpracę z nowymi markami

W tym kwartale Zalando nawiązało nowe partnerstwa z markami sportowymi i kosmetycznymi, co przyczyniło się do wzmocnienia portfolio marek. Wprowadzenie Lululemon, oferującej innowacyjną odzież i akcesoria sportowe, oraz HOKA, marki specjalizującej się w wydajnym sprzęcie do biegania, na platformę Zalando, spotkało się z dużym zainteresowaniem klientów. Ponadto, w branży kosmetycznej Zalando rozwinęło ważne relacje z luksusowymi markami, takimi jak Lancôme, Mugler i Shiseido, i teraz oferuje je na większej liczbie rynków.

W drugim kwartale tego roku partnerzy kontynuują rozwijanie swojej działalności na platformie Zalando, a coraz więcej osób decyduje się skorzystać z usług realizacji zamówień. Udział partnerów z branży mody Fashion Store GMV wzrósł o prawie 7 punktów procentowych, a udział artykułów wysyłanych przez Zalando Fulfillment Solutions wzrósł o 3 punkty procentowe w porównaniu z ubiegłym rokiem.

Zalando korzysta z pomocy sztucznej inteligencji

Nowe narzędzie sztucznej inteligencji, które zostało uruchomione w zeszłym miesiącu, umożliwia klientom w Niemczech, Austrii i Szwajcarii otrzymywanie zaleceń dotyczących rozmiarów wybranych ubrań na podstawie ich indywidualnych wymiarów ciała. Poprzez zrobienie dwóch zdjęć telefonem w obcisłych ubraniach, Zalando jest w stanie przewidzieć wymiary ciała klienta, aby pomóc im w wyborze odpowiedniego rozmiaru.

"Jesteśmy inwestujemy w obszary takie jak opowiadanie historii i technologia, które przyspieszą przyszły wzrost" - powiedział Robert Gentz, dyrektor generalny Zalando. "Nowe marki, takie jak lululemon i Lancôme, zadowolą naszych klientów i sprawią, że Zalando stanie się jeszcze bardziej popularnym miejscem docelowym. Nasze nowe narzędzie do doboru rozmiaru i dopasowania sprawi, że zakupy będą jeszcze lepsze. Jest to innowacyjne rozwiązanie w branży, które pomoże klientom znaleźć idealne dopasowanie przed dostawą. Jest to naprawdę ekscytujące, ponieważ pokazuje, jak jedno z głównych wyzwań e-handlu modowego można rozwiązać na dużą skalę".

W drugim kwartale zysk Zalando prawie się podwoił, a skorygowany EBIT wzrósł o 87% do 144,8 mln euro w porównaniu z rokiem poprzednim. Poprawa rentowności wynikała z lepszej ekonomiki zamówień przy większych średnich rozmiarach koszyka, co przyczyniło się do obniżenia kosztów realizacji. Dodatkowo, skoncentrowane działania marketingowe Zalando przyczyniły się do poprawy skorygowanej marży EBIT o 2,7 punktu procentowego, osiągając poziom 5,7%.

W trudnych warunkach wolumen towarów brutto (GMV) zmniejszył się o 1,8% do 3,7 miliarda euro, a przychody spadły o 2,5% do 2,6 miliarda euro w drugim kwartale w porównaniu z rokiem poprzednim. Lounge by Zalando, klub zakupów online, oferujący klientom ograniczone czasowo oferty i rabaty na marki premium, który jest głównym składnikiem segmentu Offprice, ponownie zanotował wzrost w drugim kwartale, przyczyniając się do 16% wzrostu przychodów w Offprice.

„W obecnie trudnym środowisku detalicznym nadal dążymy do osiągnięcia trwałej efektywności w zakresie realizacji zamówień i marketingu” – powiedziała dr Sandra Dembeck, dyrektor finansowy Zalando. „Nasze wysiłki przyniosły efekty w tym roku, a skorygowany EBIT prawie się podwoił w drugim kwartale. Ten sukces umożliwia nam bardziej skoncentrowanie się na inwestycjach i przyszłych inicjatywach rozwojowych”.

Zalando precyzuje również prognozy na cały rok 2023, zmniejszając wcześniej ustalone przedziały. Oczekuje się, że skorygowany EBIT w 2023 roku wyniesie od 300 do 350 mln euro. Wcześniej firma spodziewała się wyniku od 280 mln euro do 350 mln euro. GMV i przychody z większym prawdopodobieństwem znajdą się w dolnej połowie początkowych przedziałów orientacyjnych, odpowiednio od 1% do 7% dla GMV i od -1% do 4% dla przychodów. W 2022 roku wartość GMV wyniosła 14,8 mld euro, przychód 10,3 mld euro, a skorygowany EBIT 184,6 mln euro.